Atestarea documentaţiei istorice prin metode analitice

Documenta╚Ťia istoric─â ├«ncadreaz─â aceste obiective unicat prin arhitectur─â, mesaj, scop, simbolistic─â ┼či localizare ├«ntre sf├ór┼čit de secol XIX ┼či ├«nceput de secol XX, deoarece pe unele troi╚Ťe sunt ├«nscri┼či anii 1918, 1925, dar ┼či prin compara╚Ťia cu alte troi╚Ťe din aceea┼či zon─â geografic─â, cu aceea┼či manier─â pictural─â sau cu acelea┼či propor╚Ťii ale edificiilor, a c─âror atestare este cert─â.

Registrele picturale pot fi cu u┼čurin╚Ť─â atribuite unui autor unic, experimentat ├«n pictur─â ┼či probabil me┼čter iconar al timpurilor de atunci. Se pot identifica ┼či unele interven╚Ťii ulterioare pe arii mici ┼či f─âr─â modificarea mesajului.

Managementul de valorificare a patrimoniului na╚Ťional prin includerea unor monumente/obiective ├«n LMI, este o ac╚Ťiune indisolubil legat─â de documenta╚Ťia istoric─â ┼či stilistic─â a obiectivului.

╚Őncadrarea obiectivului atinge certitudinea prin atestarea documenta╚Ťiei istorice pe baza investiga╚Ťiilor fizico-chimice.

Investiga╚Ťiile fizico-chimice  vor apela ├«n acest caz la metode analitice care pot furniza informa╚Ťii aspra tehnicilor de realizare artistic─â, materialele utilizate ├«n procesul de crea╚Ťie. Perioda la care ne referim este totu┼či una ├«n care materialele utilizate ├«n pictur─â puteau fi at├ót naturale c├ót ┼či sintetice. Totu┼či literatura de specialitate indic─â pentru ├«nceputul sec XX o plaj─â relativ mic─â de pigmen╚Ťi consacra╚Ťi picturii pe lemn ├«n Europa, ┼či anume:

ÔÇó Culori de p─âm├ónt – ocru, umbre, siennas, verde p─âm├ónt

ÔÇó Culori minerale – azurit, malachit, lapis lazuli (ultramarin), cinabru

ÔÇó Culori organice – carmin (derivat din insecte), galben indian, indigo

ÔÇó Culori fabricate ÔÇô galben de plumb-staniu, alb de plumb, verdigris (acetat de cupru) albastru Prussian, vermilion (purpuriu).

╚Őn prezentul caz de studiu previzion─âm s─â identific─âm ├«n probele de pigmen╚Ťi colectate prezen╚Ťa pigmen╚Ťilor uzuali ai vremii inclusiv din motivul costurilor reduse ┼či accesibilit─â╚Ťii lor pentru comenzi particulare, deoarece troi╚Ťele erau construite mai ales din ini╚Ťiativa oamenilor simpli, pe proprietatile acestora.

Metodele de investigare sunt ├«mpar╚Ťite ├«n tehnici de examinare ┼či metode analitice.

Dintre metodele analitice s-au ales ├«n cazul de fa╚Ť─â dou─â metode, relativ ieftine ┼či u┼čor accesibile, cu informa╚Ťii rapide care pot fi abordate ┼či de speciali┼čtii din domeniul restaur─ârii.

Acestea sunt XRF ÔÇô fluorescen╚Ťa de raze X, care are capacitatea de a furniza compozi╚Ťia procentual─â a elementelor chimice existente ├«n prob─â si spectroscopia FTIR ÔÇô Trasformata Fourier a radia╚Ťiei infraro┼ču care permite ordonarea elementelor chimice ├«n compu┼či chimici prin benzile de amprent─â ale spectrului IR.

Albastru inchis

Vermillion

Indigo

Terre verte

Verde 3

Alb Prussia

  umiditate ulei ulei ulei deteriorat          
                   
albastru inchis INDIGO 3402. 2925.68 2853 1741.57 1623. 1414.85 1365.59 1320.72 1142.8 1117.34     670.47 603.56 437.92  
                    vermilion        
 (linia rosie) vermillion 3404. 2925.7 2853 1740.2 1639. 1413.74 1364.49 1319.42   1085.68 820.53 777.38 607.7 493.9 467.69
Bleu (linia roz) INDIGO 3405 2925.38 2853 1742.26 1620. 1415.22 1319.82   1144.181115.66     601.72 669.32   462.53
                      terre verte      
Galben 2 (linia verde) Terre verte 3539 3402 2926.35 2854 1742.56 1622. 1414.45 1365.91 1321.01   1142.651116.92   824.19 670.35 603.64   464.97
                      terre verte amestec      
Verde 3(linia cyan)   3405 2926 2853 1741.99 1623. 1414.68 1364.87 1320.02 1142.63 1115.96   822.7 670.77 604.28 465.02
                      alb Prusia      
Pigment indigo ALB Prusia 3375 2923.47 2088   1639.   1362.55   1316.75     1027.13 819.61     456.84

La o prim─â inspectie a spectrelor FT-IR se poate observa c─â pictura s-a executat ├«n tehnica ulei eviden╚Ťiat─â de benzile men╚Ťionate ├«n tabelul de mai sus. Partea puternic degradat─â a picturii este liantul organic (uleiul, propus a fi ulei de in sicativat), iar pigmen╚Ťii folosi╚Ťi pentru ob╚Ťinerea culorilor sunt amestecuri din plaja de culori ÔÇô albastru, verde, galben ┼či ro┼ču. Cantit─â╚Ťile de pigmen╚Ťi preleva╚Ťi au fost foarte mici, iar amestecul de culori a produs o asem─ânare foarte mare ├«ntre spectrele pigmen╚Ťilor. S-au identificat c├óteva benzi amprent─â ale pigmen╚Ťilor din amestec, ceea ce a f─âcut posibil─â atribuirea lor fiec─ârui pigment ├«n parte.

 (men╚Ťiona╚Ťi ├«n tabel).

╚Őn concluzie, dac─â vom compara pigmen╚Ťii identifica╚Ťi ├«n acest studiu de caz cu documenta╚Ťia istoric─â, putem afirma c─â este vorba de o pictur─â executat─â pe suport de lemn, de un autor care nu a utilizat stratul de prepara╚Ťie pentru aplicarea picturii. Pigmentul a fost  suspendat ├«n ulei ┼či apoi aplicat direct pe lemn, sub forma amestecului de pigmen╚Ťi pentru a se ob╚Ťine nuan╚Ťele dorite. Rezisten╚Ťa mare a picturii, care a f─âcut posibil─â traversarea ├«n timp a fost dat─â de pigmen╚Ťii anorganici care prin interac╚Ťia cu suportul lemnos au men╚Ťinut ┼či liantul cu toat─â degradarea avansat─â a acestuia.  R─âm├óne totu┼či o situa╚Ťie de dubiu ├«n atribuirea albastrului indigo. Aceast─â atribuire s-a f─âcut prin lipsa benzii amprent─â a albastrului de Prusia. ╚Őn aceste situa╚Ťii se impune completarea analizelor m─âcar cu ├«nc─â o metod─â complementar─â pentru a decide precis atribuirile.

Paleta de pigmen╚Ťi identificat─â atest─â pictura ca fiind din anii 1900-1930 prin faptul c─â s-au identificat numai pigmen╚Ťi de sintez─â, foarte comuni la acea perioad─â, deoarece erau ieftini ┼či u┼čor de procurat, ┼či ├«n plus ofereau culorile de baz─â pentru pictura sacr─â (ro┼ču ÔÇô ve┼čm├óntul ╚Őmp─âr─âtesc, albastru pentru p─âm├ónteni, verdele pentru Duhul Sf├ónt, galben pentru aura de sfin╚Ťenie).

LinkedIn
Share
Follow by Email
Revino la inceputul articolului